Werken in ploegendiensten: zo hou je dat vol!

Bijna 10% van alle Nederlandse werknemers werkt in ploegendiensten. Werken in ploegendienst betekent het werken op wisselende tijden volgens een vast rooster. Er zijn verschillende soorten ploegendiensten, waarbij de twee-, drie- en vijfploegendiensten het meeste voorkomen. Dit geeft aan hoeveel ploegen er in totaal voor werkgever werken.

Ondanks dat er veel voordelen zijn aan het werken in ploegendienst, zou het verschillende schadelijke gevolgen hebben voor onder andere de snelheid van het denken, het geheugen en het functioneren van het brein. Ook kan het een negatief effect hebben op het eet- en slaappatroon van werknemers, omdat door de onregelmatigheid de biologische klok wordt verstoord. Om zelf op een zo gezond mogelijke manier te werken, hebben we hier een paar tips voor je op een rijtje gezet.

#1 Zorg voor een ritme


Het hebben van een ritme is een gouden regel voor een gezond leefpatroon met onregelmatige werktijden. Je lichaam functioneert het beste bij een vast ritme. Probeer daarom zoveel mogelijk het ritme aan te houden van je dagdiensten en vrije dagen. Zo ben je sneller hersteld na het werken van onregelmatige diensten.

 

#2 Pak je rust

Je lichaam heeft behoefte aan een vast patroon op gebied van slaap. Het werken in ploegendiensten kan je slaapritme behoorlijk verstoren en daarom is goed slapen het beste om zo weer in het juiste ritme te komen. Neem voor een dienst een kleine powernap zodat je alerter bent tijdens het werken. Een dutje van 10 tot 15 minuten helpt al bij het verbeteren van je alertheid.

 

#3 Eet goed

Het werken in ploegendiensten heeft effect op je eetpatroon, terwijl ook hierin ritme en regelmaat erg belangrijk is. Zorg ervoor dat je drie grote maaltijden en eventueel snacks nuttigt op vaste momenten van de dag. Zo sla je geen maaltijden over en verklein je de kans om later op de dag meer te gaan eten, omdat je honger hebt gekregen. Draai je nachtdiensten? Let dan op het eten van koolhydraten. Wanneer je hier teveel van eet, heb je meer kans op die after dinner dip waar je niet op zit te wachten.

 

#4 Zorg dat je voldoende beweging hebt

Lichamelijke beweging houdt je lichaam gezond én zorgt voor een verminderde kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast heeft sporten ook een positieve invloed op je slaapritme. Het zorgt er namelijk voor dat je minder vermoeid en dus alerter bent! Je valt ook beter en dieper in slaap na een stevige wandeling of goede work-out. Let er alleen wel op dat je dit niet 1,5 tot 2 uur voor het slapen doet, want dan val je niet makkelijk in slaap door alle adrenaline.

 

#5 Balans tussen werk en privé

Het nadeel van werken in ploegendiensten is dat jij vaak aan het werk bent wanneer anderen vrij zijn. Dit kan invloed hebben op je privéleven. Maak goede afspraken met je familie en vrienden en plan leuke dingen vooruit, zodat je ook iets hebt om naar uit te kijken. Vaak kan je op je werk ook wel van dienst ruilen, zodat je net dat leuke festival in het weekend mee kan pakken.