Tips voor een professioneel LinkedIn profiel

Tegenwoordig heeft (bijna) iedereen wel een LinkedIn profiel. De een is actiever dan de ander. LinkedIn is inmiddels een onmisbaar zakelijk platform geworden. Je wordt met een goed profiel sneller gevonden en het zorgt voor een juiste eerste indruk. Als mensen je online willen opzoeken en je naam intypen op Google, is je LinkedIn profiel meestal een van de eerste resultaten. Het is daarom belangrijk om je profiel goed in te vullen.

Maar welke informatie zet je nu wel of niet op je profiel? Welke informatie zien mensen? Wij helpen je hier graag bij.

 

Jouw naam

Vul hier je naam en je eventuele titels in (duh). Niks meer en niks minder. Voor vrouwen is het handig om, als dit voor jou van toepassing is, ook je meisjesnaam in te vullen. Als mensen van vroeger je opzoeken dan zullen ze waarschijnlijk je meisjesnaam gebruiken.

Profielfoto

Zorg voor een goede, duidelijke en zakelijke foto. Het is misschien overbodig om te zeggen, maar wij komen ze regelmatig tegen. Geen partyfoto’s met bier, wijn of gekke pruiken en maskers of vakantiefoto’s met zonnebrillen of in bikini /zwembroek op een bedje…
Het is de eerste indruk die je achterlaat en….een foto zegt meer dan duizend woorden.

Pas je kopregel / headline aan

Dit is een belangrijke. De kopregel, ook wel headline genoemd wordt, samen met je profielfoto, getoond bij alles wat je doet op LinkedIn. Automatisch komt hier je huidige functie te staan maar je kunt deze zelf aanpassen. Doe dit ook! Je kunt hier trefwoorden neerzetten over jouw expertise, maar ook aangeven dat je beschikbaar bent voor een nieuw baan.

Schrijf een samenvatting

In de samenvatting vertel je in enkele zinnen meer over jezelf.
De samenvatting is een van de eerste dingen die mensen zien als ze op je profiel komen en naar beneden scrollen. Gebruik deze samenvatting om meer te vertellen over jouw vaardigheden, je specialisme en wat jij eventueel voor potentiële werk- of opdrachtgevers kan betekenen.
Zorg dat je de trefwoorden waar je op gevonden wilt worden gebruikt. Hoe vaker je een trefwoord gebruikt, hoe hoger je scoort. Let er wel op dat het leesbaar blijft!

Je URL aanpassen

Als je een LinkedIn profiel aanmaakt genereert LinkedIn een automatische URL. Vaak bestaat deze uit random gekozen cijfers en letters (bijvoorbeeld www.linkedin.com/in/gsdhwe7346). Je kunt dit zelf aanpassen! Gebruik het liefst je eigen naam zodat je een herkenbaar en persoonlijke URL hebt. Zo kan je je profiel makkelijker delen, wordt je beter gevonden en kan je deze eventueel ook in je e-mail handtekening zetten.

Hoe pas je de link aan?
Rechts bovenaan op je profiel zie je Openbare profiel en URL bewerken staan.
Hier kan je de URL van je profiel aanpassen (ook weer rechts bovenin). Daarnaast kan je hier ook aangeven welke informatie zichtbaar is op jouw publieke profiel. Bezoekers die niet tot jouw directe netwerk behoren zien jouw profiel op deze manier.

Werkervaring

Geef aan waar je momenteel werkt. Vergeet ook niet te melden waar je voorheen hebt gewerkt. Op deze manier is direct te zien wat voor werkervaring jij al hebt opgedaan en ook hoe lang je bij een bedrijf hebt gewerkt.
Het werkt een beetje hetzelfde als op je cv. Het voordeel is dat op LinkedIn alles automatisch in de juiste volgorde wordt gezet. Probeer naast je functietitel ook te benoemen wat jouw werkzaamheden zijn (geweest) en wat je hebt bereikt. Er is niet echt een maximum aan het aantal banen/functies die je toe kan voegen, maar let er wel op dat het relevante werkervaring is.

Opleidingen

Voor een volledig profiel vul je ook je opleidingen in. Vul alles zo goed mogelijk in en voeg ook relevante cursussen toe. Zo laat jij zien dat je je blijft ontwikkelen.

Vaardigheden, prestaties en andere extra’s

Je LinkedIn profiel is al voor een groot gedeelte goed ingevuld.

Er zijn nog meer dingen die je in kunt vullen om je profiel nog completer te maken.

  • Waar ben jij goed in? Vul je vaardigheden in zodat anderen dit ook weer kunnen onderschrijven.
  • Spreek je een aardig woordje over de grens? Geef aan welke talenkennis je hebt!
  • Heb je aan interessante projecten gewerkt. Voeg dit dan ook toe. Ook hier geldt natuurlijk dat het wel relevant moet zijn.
  • Waar liggen je interesses? Bij interesses zien mensen welke bedrijfspagina’s je volgt of van welke groepen je lid bent. Zo kunnen anderen zien waar jouw interesses liggen en of er gemeenschappelijke interesses zijn
  • Zitten er in jouw netwerk ook mensen met wie je hebt samen gewerkt, vraag dan (als ze je goed genoeg kennen) of ze een korte aanbeveling willen schrijven. Als iemand dit voor jou doet is het natuurlijk wel zo netjes om ook een aanbeveling voor die persoon te schrijven.

 

Als je deze tips volgt heb je een aardig compleet profiel. Probeer ook actief te zijn/worden. Volg interessante bedrijven of personen en reageer op de posts die ze plaatsen. Zo laat je zien dat je betrokken bent. En door bedrijfspagina’s te volgen blijf je ook weer op de hoogte van de vacatures mocht je op zoek zijn naar een nieuwe baan. Wil je zelf ook gevonden worden door recruiters? Dit doe je door in je privacy-instellingen aan te zetten dat je wilt laten weten dat je beschikbaar bent voor carrièrekansen.

Ben je benaderd door een recruiter en wil je je cv opsturen? Lees dan hier onze tips voor een professioneel cv.
Ben je aangenomen? Gefeliciteerd! Lees voor je eerst werkdag onze blog om je eerste werkdag tot een succes te maken!