Stress op het werk en er mee omgaan

Iedereen heeft weleens last van stress op het werk. Ondanks dat werkstress misschien een negatieve lading heeft, hoeft het niet altijd slecht te zijn. Stress op het werk kan zelfs weleens goed voor je zijn door de extra adrenaline die los komt. Toch zijn er nog steeds veel mensen die continu negatieve stress op het werk ervaren. In dit artikel leggen we je graag uit waar die stress nu vandaan komt en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Wat is werkstress eigenlijk?

Werkstress, het woord zelf zegt het eigenlijk al, is stress die veroorzaakt wordt door of op je werk. Dit klinkt misschien wel heel zwart-wit, en dat is het eigenlijk ook. Want je werksituatie is vaak niet de enige factor die negatieve stress op het werk veroorzaakt. Vaak is het een combinatie van je werksituatie en je privéleven. Als je last hebt van stress op het werk zorgt dat er in ieder geval op allerlei manieren voor dat je minder goed functioneert op je werk.

Natuurlijk is het niet erg om een keer flink moe thuis te komen van je werk. Vaak geeft dit je juist een super voldaan gevoel. Stress op het werk helpt je onbewust zelfs om beter te presteren. Je moet dan wel goed kunnen herstellen van stressvolle dagen. Lukt dat niet meer, of zijn er teveel stressvolle momenten op het werk, dan gaat het vaak mis. Je lichaam heeft dan niet voldoende tijd om te herstellen voor jij alweer aan het werk gaat. Hierdoor stapelt de stress zich op en wordt het ongezond.

Symptomen van stress op het werk

Er zijn veel verschillende stressklachten die jou signalen geven dat de stress op het werk je te veel wordt. Je neemt waarschijnlijk te veel hooi op je vork en je lichaam en hoofd kunnen elkaar als het ware niet meer bijhouden. Negeer je deze signalen, dan blijven de stressklachten zich opstapelen en dat kan zelfs zorgen voor een burn-out.

Stress op het werk is voor iedereen anders, net als de klachten die daarbij horen. Hieronder zie je een aantal mogelijke signalen van ongezonde stress op het werk. Herken je iets? Probeer dan op tijd in te grijpen!

Lichamelijke klachten

  • Vaak verkouden
  • Veel hoofd- of nekpijn
  • Maag- en darmklachten
  • Oorsuizen
  • Vermoeidheid
  • Slecht slapen / slecht in slaap komen

Psychische klachten

  • Angst
  • Prikkelbaar
  • Je voelt je eenzaam
  • Sneller emotioneel dan normaal
  • Somber
  • Piekeren
  • Vaak duf of slaperig
  • Vergeetachtig
  • Problemen met concentreren

Gedrag

  • Te veel eten, drinken of roken
  • Eng dromen
  • Vaak geïrriteerd zijn
  • Besluiteloos
  • Niet stil kunnen zitten

De belangrijkste oorzaken van stress op het werk

Heb je last van stress op het werk? Heb je dan weleens nagedacht waar dit vandaan kan komen? Pas als je weet waar je werkstress door wordt veroorzaakt kun je er ook echt iets aan doen. Ondanks dat dit voor iedereen anders is, zie je hieronder de meest voorkomende oorzaken en soorten van stress op het werk:

  • Te veel of te moeilijk werk
  • Te makkelijk werk
  • Onduidelijkheid over wat er van je verwacht wordt
  • Slechte relatie met je baas of een collega
  • Ondergewaardeerd worden
  • Onzekerheid over de toekomst van je baan
  • Veranderingen

Omgaan met stress op het werk

Herken je de bovenstaande symptomen, oorzaken en / of soorten van stress op het werk? Wil je hier iets tegen doen om de werkstress te verminderen zodat je weer met plezier naar je werk gaat en meer energie over hebt als je ’s avonds thuis komt? Kijk dan zeker naar de volgende 8 tips om de stress op het werk te verminderen:

  1. Wissel spanning en ontspanning genoeg met elkaar af

Zorg dat je na een periode waarin je hard hebt gewerkt (dag, week, maand), ook weer voldoende rust pakt om jezelf op te laden. Ook tussendoor rust nemen is goed, niet alles hoeft in één keer af 😉.

  1. Zeg vaker ‘nee’

Leren om vaker ‘nee’ te zeggen klinkt natuurlijk heel simpel en eigenlijk is het dat ook. Doe het en je zult tijd en energie overhouden.

  1. Stel doelen die haalbaar zijn

Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Zo is de kans op teleurstelling niet zo groot en krijg je veel positieve energie.

  1. Leer te accepteren

Waarom zou je je druk maken over dingen waar je toch niks meer aan kunt veranderen of die al geweest zijn. Accepteer dat het zo is en ga weer verder, blijf niet hangen in wat geweest is.

  1. Slaap

Zorg dat je voldoende slaapt. Zo rust je lichaam en je geest pas echt uit en kun je er de volgende dag weer helemaal tegen aan.

  1. Beweeg

Ga naar buiten en beweeg. Geniet van de frisse lucht en maak je hoofd leeg. Bewegen heeft een hele positieve impact op je stressvolle lichaam en hoofd.

  1. Doe leuke dingen

Schud even alles van je af en doe leuke dingen. Ga een film kijken, lekker voetballen, lachen met vrienden of iets anders. Positieve energie all the way!

  1. Stel prioriteiten

Zet bijvoorbeeld iedere ochtend alles wat je vandaag gaat doen even op een rijtje. Sommige taken hoeven misschien helemaal niet per se vandaag gedaan te worden. Doe ze lekker morgen, houd je vandaag weer tijd over!

Werken deze tips helaas niet? Neem je klachten altijd serieus en praat er over met je huisarts. Deze helpt je verder bij het vinden van de goede oplossing.

Wordt de stress op het werk je te veel en zoek je een baan die beter bij je past? Bekijk dan onze vacatures! Of kom je er bij het vinden van een nieuwe baan niet helemaal uit en wil je tips bij het solliciteren? Bekijk dan de onderstaande artikelen eens: