LET OP! Poging tot identiteitsfraude uit naam van uitzendondernemingen.

Gisteren ontvingen wij een verontrustend bericht van de ABU, Algemene Bond Uitzendondernemingen. Op het moment worden werkzoekende, zogenaamd door een uitzendonderneming, telefonisch benaderd met de mededeling dat er een geschikte baan is gevonden voor de werkzoekende. Vervolgens wordt er verzocht om je persoonlijke gegevens zoals bankgegevens en ID-bewijs te versturen naar een e-mailadres van de zogenaamde uitzendonderneming. Hiermee plegen zij identiteitsfraude! Vanuit A&E geven we je graag een aantal tips om te zorgen dat jij geen slachtoffer wordt van deze oplichterspraktijken.

Hoe herken je identiteitsfraude in de uitzendbranche?
#1 Je wordt gebeld door een, voor jouw soms onbekende, uitzendonderneming dat zij een baan voor je hebben gevonden.
#2 Telefonisch vragen ze om allerlei persoonlijke informatie die soms niks te maken heeft met het vinden van een baan. Denk aan het afgeven van je pincode of gegevens van je auto.
#3 Alles gaat per e-mail. Op het moment dat je vraagt om langs te komen op de vestiging van de uitzendonderneming is dat zeer waarschijnlijk niet mogelijk.
#4 Zoek de zogenaamde contactpersoon op bij de uitzendonderneming en op LinkedIn.

Enkele voorbeelden van wat oplichters kunnen doen met jouw gegevens!
#1 Een proefrit maken met een nieuwe auto
#2 Online winkelen
#3 Een huis huren
#4 Bankrekeningen openen

Wat te doen op het moment dat je slachtoffer bent geworden?
#1 Doe aangifte bij de politie! Dit kan niet online daarvoor moet je naar het politiebureau.
#2 Blokkeer je bankpasjes en rekeningnummers.
#3 Bewaar de e-mails die je hebt verzonden en retour hebt gekregen als bewijslast.
#4 Bellen ze uit naam van een “bestaand persoon” neem contact op met die persoon of de uitzendonderneming.

Op het moment dat je er meer over wilt lezen. Kijk dan op de website van de politie of die van de rijksoverheid!