Emoties op de werkvloer: Hoe deal je hiermee?

Emoties tonen op de werkvloer is helemaal niets mis mee. Maar wanneer jij stampvoetend de vergaderzaal uitloopt omdat je idee niet wordt gekozen of in huilen uitbarst omdat je feedback krijgt, is dat niet erg professioneel. We geven je graag wat tips om je emoties onder controle te krijgen.

#1 Ken jezelf

Ga eens bij jezelf na hoe je reageert op bepaalde situaties. Wanneer gaan jouw nekharen recht overeind staan of krijg je spontaan een allergische reactie? In welke situaties moet jij je tranen wegslikken? Als je hier inzicht in hebt, kun je je emoties beter herkennen en onder controle houden.

#2 Pick your battles

Je kan natuurlijk overal een probleem van maken, maar dat is niet erg bevorderlijk voor de sfeer en bovendien is het zonde van je tijd en energie. Maak je alleen druk om zaken die er echt toe doen en laat de rest gaan. Dit scheelt een hoop frustratie!

#3 Voel je niet te snel aangesproken

Als iemand een sneer, zucht of uitbrander geeft, betrek dit dan vooral niet op jezelf! Vat de
(re-)acties niet te persoonlijk op en leg het bij de persoon zelf neer. Waarschijnlijk heeft diegene stress, zit ‘ie niet lekker in z’n vel of heeft ‘ie gewoon en rotdag. Het ligt niet aan jou, het ligt aan hen!

#4 Tel tot 10

We leren dit al op vroege leeftijd, maar even tot 10 tellen helpt echt! Maakt je collega zo’n rotopmerking dat je op ontploffen staat? Neem diep adem en begin langzaam met tellen. Nog steeds gefrustreerd? Loop weg van de situatie en haal een frisse neus of een kop koffie. Maar niet om deze vervolgens over je collega heen te gooien!

#5 Feedback is een cadeautje

Mensen hebben nu eenmaal moeite met commentaar en dat is ook niet zo verwonderlijk. We willen wel iets leren, maar ook geaccepteerd worden. Feedback geeft ons het gevoel dat we niet goed genoeg zijn. Maar feedback hoeft geen kritiek te zijn, zie het als een cadeautje! Het kan namelijk zo nuttig zijn: het maakt valkuilen zichtbaar, het kan iemand wakker schudden en ervoor zorgen dat mensen zich bewust worden van wat ze moeten leren. Iemand neemt de moeite om jou iets te vertellen en jij kan er alleen maar van leren.

#6 Zorg dat je lekker in je vel zit

Dit is natuurlijk het allerbelangrijkste! De kans op een uitbarsting is nu eenmaal groter wanneer jij je niet goed voelt. Zorg voor een goede balans tussen werk en privé, een gezonde levensstijl en ga een keer vroeg naar bed.

Zit je niet lekker in je vel en zoek je een baan die beter bij je past? Klik dan hier voor onze vacatures!

Kom je er niet uit en wil je meer tips of denk je eraan om te solliciteren?