Alles over het beoordelingsgesprek

Het beoordelingsgesprek is een gesprek tussen jou en je leidinggevende. Tijdens dit gesprek wordt jouw functioneren van de afgelopen periode beoordeeld door je leidinggevende. Vaak vinden deze gesprekken plaats aan het einde van het jaar of tegen het einde van je huidige contract. Zeker wanneer je voor je gevoel toe bent aan promotie of een salarisverhoging is het beoordelingsgesprek nog weleens iets waar werknemers tegenop zien. Gelukkig is dit nergens voor nodig! In dit artikel leggen we je daarom graag nog eens uit wat er allemaal komt kijken bij een beoordelingsgesprek en hoe je die kunt voorbereiden. Lees dus snel verder!

De inhoud van een beoordelingsgesprek

Tijdens een beoordelingsgesprek worden je prestaties dus beoordeeld door je leidinggevende. Je leidinggevende heeft de plicht om niet alleen naar de kwantiteit van je werk te kijken. Ook de kwaliteit ervan en het sociale functioneren binnen het bedrijf wordt meegenomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de samenwerking met collega’s.

Tijdens het gesprek is er sprake van eenrichtingsverkeer. Het gaat namelijk om een ongelijkwaardig gesprek. Jouw leidinggevende spreekt zijn of haar oordeel over jouw functioneren uit. Je mag hier echter niet over in discussie gaan. Als je het achteraf ergens totaal mee oneens bent, dan heb je slechts de mogelijkheid om dit schriftelijk aan te geven bij je leidinggevende.

Verder wordt er in een beoordelingsgesprek ook antwoord gegeven op de vraag of je kans maakt op promotie en/of salarisverhoging.

Of je nu als werknemer wordt beoordeeld, of als leidinggevende het gesprek moet voeren: in beide gevallen is dit gesprek een belangrijk moment voor het vervolg van een dienstverband. Zoals gezegd kun je als werknemer op basis van het beoordelingsgesprek bijvoorbeeld promotie maken en/of salarisverhoging krijgen. Andersom is dit gesprek als leidinggevende een ideaal moment om eens te kijken op welke punten je je personeel nóg beter zou kunnen aansturen.

Tot slot heeft een beoordelingsgesprek vaak het volgende als doel:

  • Het functioneren, de prestaties en de motivatie van de werknemer verbeteren.
  • De capaciteiten van de werknemer optimaal benutten.
  • Het maken van arbeidsvoorwaardelijke beslissingen, zoals bijvoorbeeld het maken van promotie en/of het krijgen van salarisverhoging.

Een beoordelingsgesprek voorbereiden

Net als bij ieder ander zakelijk gesprek is een goede voorbereiding het halve werk. Zo ook bij een beoordelingsgesprek. Afhankelijk van de rol die jij in het gesprek gaat hebben (leidinggevende of werknemer) zijn er zeker een aantal dingen die je kunt voorbereiden.

Ondanks het feit dat je als werknemer tijdens het gesprek niet inhoudelijk mag reageren op de beoordeling, doe je er verstandig aan het volgende voor te bereiden:

  • Neem de agenda van het gesprek goed door als deze van te voren beschikbaar is. Zo weet je van te voren al over welke onderwerpen je leidinggevende het gaat hebben. Mocht je zelf nog aanvullingen hebben, zorg dan dat je die voor het gesprek aan je leidinggevende doorgeeft.
  • Denk na over je eigen functioneren. Pas bijvoorbeeld wat zelfreflectie toe op de punten die in de agenda staan. Zo kun je je waarschijnlijk beter inleven in de beoordeling en feedback die je tijdens het gesprek zal ontvangen.
  • Bekijk indien mogelijk ook wat verslagen van je vorige beoordelingsgesprekken. Hoe ging de beoordeling toen? Heb je voor je gevoel stappen gemaakt sindsdien?

Door hier voorafgaand aan het gesprek mee bezig te zijn, sta je tijdens het beoordelingsgesprek sterker in je schoenen, omdat je in zekere zin weet wat je te wachten staat.

Waarom is dit een belangrijk gesprek?

Het beoordelingsgesprek is een van de belangrijkste gesprekken voor jou als werknemer. Het is namelijk bepalend voor het vervolg van je loopbaan.

Het verslag van het beoordelingsgesprek is dan ook een erg belangrijk document. Zorg dat je dit altijd ontvangt. Hier staat namelijk niet alleen alles over de beoordeling zelf, ook alle gemaakte afspraken worden hierin vastgelegd.

Wist je dat een leidinggevende verplicht is om dit verslag aan jou op te leveren? Vervolgens gaan de gemaakte afspraken pas in wanneer jij dit verslag ondertekend hebt.

Tip: Onderteken nooit zomaar een verslag van een beoordelingsgesprek! Lees het eerst altijd rustig door. Heb je vragen of opmerkingen? Geef dit dan aan bij je leidinggevende!

Verslagen van beoordelingsgesprekken kunnen bijvoorbeeld ingezet worden wanneer er een ontslagprocedure wordt gestart. Het verslag wordt dan gebruikt om aan te tonen dat je niet langer geschikt bent voor je functie.

Ben je het dus niet eens met iets uit het verslag? Maak dit dan zo snel mogelijk duidelijk en onderbouw jezelf altijd zo goed mogelijk. Het beste kun je je bezwaren op papier zetten. Zo weet je zeker dat deze worden meegenomen in het verslag.

Wat is het verschil met een functioneringsgesprek

Een beoordelingsgesprek is niet hetzelfde als een functioneringsgesprek. Toch halen veel werknemers deze twee nog weleens door de war. Geen hele vreemde gedachte, aangezien deze twee soorten gesprekken op het eerste gezicht veel op elkaar lijken. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen.

Benieuwd wat nu precies het verschil tussen een functionerings- en beoordelingsgesprek is? Wij hebben het antwoord voor je op een rij gezet:

De kenmerken van een beoordelingsgesprek zijn:

  • Het is een eenzijdig gesprek. Jouw leidinggevende spreekt een beoordeling uit over jouw functioneren van de afgelopen tijd. Je krijgt natuurlijk wel de kans om te reageren, maar dit heeft geen gevolgen voor de beoordeling.
  • De prestaties die jij de afgelopen periode hebt geleverd worden altijd beoordeeld op basis van de doelstellingen en competenties die aan het begin van de periode zijn afgestemd.
  • Het gesprek is ongelijkwaardig.
  • Een beoordelingsgesprek kan alleen door de werkgever worden aangevraagd.
  • Voor een beoordelingsgesprek gehouden wordt, zal er bijna altijd eerst een functioneringsgesprek gehouden worden.
  • Na het beoordelingsgesprek zal er altijd een verslag gemaakt worden van de besproken punten. Eventueel wordt er ook nog een concreet actieplan opgesteld om de komende periode mee aan de slag te gaan.

De kenmerken van een functioneringsgesprek zijn:

  • Dit gesprek is tweezijdig. Dat wil zeggen dat je leidinggevende vragen stelt over je functioneren en eventueel nog andere opvallende zaken. Vervolgens heb jij niet alleen de kans om te reageren, je mag ook nog eens soortgelijke vragen aan je leidinggevende stellen!
  • De status van de vooraf gestelde doelstellingen, prestaties en competenties wordt samen besproken. Indien nodig komen hier wat actiepunten uit naar voren waar je de komende maanden nog even mee aan de slag moet.
  • Het gesprek is gelijkwaardig.
  • Het is verplicht om 1 keer per jaar een functioneringsgesprek te houden.
  • Voorafgaand aan het gesprek wordt verwacht dat jij én je leidinggevende agendapunten inbrengen als input voor het gesprek. Een goede voorbereiding is hier dus het halve werk 😉.

Zo zie je dat deze twee gesprekken toch behoorlijk van elkaar verschillen. Mocht je hier na het lezen van de tekst nog vragen over hebben, dan horen wij dat graag. Bel ons even op: 030 – 692 06 96 en je krijgt direct antwoord op je vraag van een van onze medewerkers.

Heb je hulp nodig bij het voorbereiden van je beoordelingsgesprek?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of zoek je misschien hulp bij het voorbereiden van een beoordelingsgesprek? Mail ons dan op [email protected], we helpen je graag!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!