5 kenmerken van tevreden werknemers!

We zijn het er waarschijnlijk allemaal over eens dat tevreden werknemers beter presteren op de werkvloer! Kijk maar eens naar jezelf. Als je happy bent met je werk en de werkzaamheden dan ga je met meer plezier naar je werk en presteer je waarschijnlijk ook nog beter. Het is zelfs wetenschappelijk “bewezen” dat gelukkige mensen/ werknemers, productiever, creatiever en ook nog eens stressbestendiger zijn. Automatisch zal dat betekenen dat werknemers ook beter presteren.

Tegenwoordig worden er zelfs functies gecreëerd als ‘Chief Happiness Officer’ om maar te zorgen dat werknemers gelukkiger worden op de werkvloer. Je ziet ook veel dat het bij het takenpakket van de HR Manager gevoegd wordt. Welke eigenschappen zorgen er eigenlijk voor dat medewerkers gelukkiger worden en vooral ook blijven op de werkvloer?

#1 Een stapje harder
Tevreden werknemers doen graag een stapje harder voor de organisatie. Ze voelen zich als een vis in het water en halen veel voldoening uit hun werkdag. Dit werkt bijvoorbeeld ook door bij klanten van de organisatie. Op het moment dat je iemand aan de telefoon hebt met een glimlach dan merk je dat aan de andere kant van de lijn. Waardoor je automatisch een positief imago ontwikkeld bij klanten.

#2 Persoonlijke groei
Over het algemeen doen tevreden medewerkers eigenlijk meer dan er van ze wordt verwacht. Ze zijn kritisch naar zichzelf omdat ze graag doorgroeien en zichzelf ontwikkelen.

#3 Minder ziekmeldingen
Werknemers die tevreden zijn melden zich minder vaak ziek. Ze voelen veel verantwoordelijkheid voor de organisatie en daarnaast laten ze collega’s niet graag in de steek. Dit maakt dat ze zich minder snel ziekmelden.

#4 Reclamebord
Tevreden werknemers zijn automatisch ook een reclamebord voor de organisatie. Ze vertellen er graag over aan familie en vrienden en schromen niet om dit ook te delen op bijvoorbeeld social media. Deze groep medewerkers is bereid om een extra stapje te zetten voor de organisatie.

#5 Sfeermakers
Het is altijd fijn om de zogenaamde sfeermakers in je bedrijf te hebben. Ze voelen zich thuis in de organisatie wat maakt dat ze altijd wel in zijn om een feestje of uitje te organiseren.