Vervolg - Ik hou van SM! of toch maar niet?
 
Als ik het zakelijk bekijk. Via Social media kun je regelmatig updates plaatsen en je doelgroep bereiken met advertenties. Super! A&E doet daar zeker ook aan mee. Als we iemand nodig hebben voor een leuke vacature, of als we branche-informatie willen delen plaatsen we een bericht op een platform. We zijn daarbij wel heel voorzichtig met wat we de ‘wijde wereld’ ingooien want een negatieve beoordeling of recensie kan flinke reputatieschade opleveren en je veel omzet kosten. Maar is het dan allemaal wel echt??
Als ik het persoonlijk bekijk. We gaan op vakantie en nemen mee…I-phone, I-pad, laptop… en het eerste wat geregeld moet worden is de internetverbinding. Want hoe komen we onze vakantie door zonder WIFI??? We moeten wel op de hoogte blijven en iedereen moet toch kunnen zien hoe leuk we het hebben op vakantie anders horen we er niet meer bij… Zwaar gechargeerd natuurlijk maar ik denk dat ik er in sommige gevallen niet ver naast zit. 
Als we op Facebook of Twitter laten weten dat een product helemaal top is dan verspreid dat zich als een olievlek. Neem nou bijvoorbeeld dat nieuwe apparaatje waarmee je eelt kunt weghalen. Ik had het al een paar keer voorbij zien komen en gekocht. Aangekomen op onze vakantiebestemming, de ideale plek om dit soort dingen uit te proberen, hoorde ik al een aantal keer een zoemend geluid. Geen flauw idee wat het was. Na verkenning van de camping was het me al gauw duidelijk. Bij bijna iedere caravan, tent of camper van Nederlandse bodem zoemde het eeltapparaatje erop los. Zeer lachwekkend maar het symboliseert wel de kracht van social media marketing.  
Andersom werkt het natuurlijk ook zo. Werkt iets niet of wordt je voor de gek gehouden dan kun je als fabrikant maar beter inpakken. Of heb je een andere mening dan de gemiddelde Nederlander dan wordt je via social media ‘afgemaakt’. Je durft bijna je mening niet meer te geven…
Ook hier geldt, is het allemaal nog wel echt??
 
Ik zoek persoonlijk en met A&E nog steeds naar de juiste balans op het gebied van social media. Ik ben niet van de generatie die opgegroeid en vergroeid is met dit fenomeen. Maar ik ben me zeker bewust van de kracht ervan! Het zal dus nog wel even stoeien zijn waarbij ik me steeds zal afvragen; “Hou ik nu wel of niet van SM?”

<Terug>